Jak plánujeme dělat marketing

V minulém článku jste si mohli přečíst, jak zatím dopadá naše snaha o prostý linkbuilding v rámci prvotního představování projektu širší odborné veřejnosti. Taky jste si mohli přečíst, že se nám katalog utěšeně rozrůstá o grafiky různých zaměření i cenových hladin a je tedy zřejmé, že naše další úsilí potřebujeme nasměrovat přímo k potencionálním klientům a zaměstnavatelům, kteří se po kvalitním grafikovi poohlížejí. Chceme jim jasně říci: Tady máte skvělý seznam grafiků a jinam už chodit nemusíte!.

Způsobů, jak to udělat je mnoho. Můžete například zaplatit umístění reklamních bannerů na některý z relevantních webů, můžete celou D1 ověsit efektními billboardy, můžete začít sypat peníze do PPC kampaní apod. Všechny tyhle přístupy, kromě toho, že spolykají dost peněz, než začnou vykazovat aspoň nějakou návratnost, mají jedno společné – jsou vůči cílové skupině invazivní, někdy až agresivní. Nutíte vlastně lidi všimnout si vašeho produktu nebo služby, byť o to primárně ani nemusí mít zájem.

Pak jsou tu naštěstí i jiné způsoby, jak o sobě můžete dát vědět, neutratit při tom ani korunu a ještě při tom mít možnost budovat si pozitivní obraz na veřejnosti. Je to jednoduché, začnete dávat lidem, to co chtějí, vytvořte nějakou hodnotu, začnete jim pomáhat!

Tedy nejenže před sebou máme možnosti, jak chceme dát světu vědět o naší službě, ale ještě to chceme udělat způsobem, který může být někomu užitečný. Nebudeme nikomu před obličej strkat animované bannery, ale vytvoříme něco, co bude ostatním k užitku, o čem si mezi sebou rádi začnou říkat sami. Co také sami začnou doporučovat a začnou nám tak dělat reklamu zdarma, pouze za cenu několika hodin naší práce po večerech a víkendech.

A co že to tedy bude?

Vytvoření případových studií -  Navrhneme někomu (např. neziskovce) zcela zdarma  logo, kompletní CID, nebo třeba grafiku na web. Celý proces pak, včetně důležitých bodů komunikace s klientem, zveřejníme v seriálu článků. Mohlo by tak postupně vzniknout obdoba firemního webu od h1.cz, jen s oblasti grafického designu. Jak zadávat grafické zakázky? Jak hodnotit grafiku, když jste laik? Kolik stojí logo?

Poskytování odborného poradenství - Je několik webů, kde se potkávají grafici i jejich klienti, nebo například takové komentáře pod články, a tam všude můžeme občas poradit, nabídnout asistované vyhledání vhodného grafika apod. Rozhodně by to nemělo být bezcílné spamování diskusí a cizích článků, ale poskytování skutečně odborných a k tématům relevantních rad a názorů. Nebo co byste řekli takové grafické poradně?

Informační web pro grafiky - Mělo by jít o jednoduchý seznam všech inspiračních galerií, zdrojů pro vzdělávání, nebo třeba odkazů na všemožné zdroje kvalitních písem, fotek, ikonek nebo textur. Prostě místo, kde amatér najde všechny zdroje hezky pohromadě a profík najde link na web, který si zapomněl přidat do záložek. Měl by to tedy být web, který bude každý sdílet se svým okolím a je tedy velká pravděpodobnost, že se o něm časem dozví i lidé mimo branži.

Soutěž pro klienty – Představte si, že jste živnostník, co plánuje redesign svého deset let starého webu, máte velmi napjatý rozpočet a někde se dočtete: „Vyhrajte grafický návrh webu v hodnotě 20 000 Kč!“. Odmítnete? Když bude podmínkou výhry nějaký ten lajk či retvýt, případně jiný způsob, jak trochu rozšířit odkaz na náš web, může to znamenat slušnou propagaci pro celý projekt.

Psaní guestpostů – Již teď se jistě najde on-line magazín, web či portál, který uvítá sepsání odborného článku na předem vhodně zvolené téma. Získají tak totiž obsah zcela zdarma. Ano, je to čiré PR, ale když bude takto viditelně označeno a když navíc bude článek obsahově opravdu hodnotný, tak z toho mohou těžit všechny zúčastněné strany.

Web s grafickými zdroji –  Chceme vytvořit web s free ikonkami, ilustracemi, PSD šablonami… Asi každý grafik má za léta praxe plný harddisk všelijakých grafických polotovarů a zdrojů, které sám vytvořil, aby si ulehčil další práci. Nebo je vytvořil a klient neodebral a nezaplatil. Někteří grafici jsou zároveň vášniví fotografové, takže mají hezké momentky z cest nebo svého okolí. Proč to tedy nechat ležet ladem a nedat to třeba někomu k užitku a navíc zcela zdarma? Nejdříve však vybílíme naše vlastní harddisky a až pak se třeba přidá někdo další.

Něco jsou jen nerealizované nápady, o něčem víme, že jinde některým projektům skvěle funguje, no a něco z výše uvedeného již skutečně připravujeme a brzy také pošleme do on-line světa plnit svůj účel.

Pokud máte sami nápad, jak svůj projekt propagovat levně a přitom efektivně, tak se nebojte s ostatními podělit o nápady a přímé zkušenosti dole v komentářích.

Share

One thought on “Jak plánujeme dělat marketing

  1. Pingback: Grafické zdroje nejen pro grafiky | Blog ChciGrafika.cz

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>