Jak (ne)děláme marketing

Máme první verzi webu, v seznamu je už slušný počet kvalitních grafiků, plánujeme nové funkce, kódujeme nový, hezčí a modernější, vzhled. V týmu už jsme celkem čtyři, úkoly na projektu jsou dle specializací rozdělené, po večerech máme o čem dumat a na čem společně pracovat. Zkrátka řečeno, máme produkt i plán, čeho chceme s tímto produktem (službou), v budoucnu dosáhnout.

Aby celý projekt mohl začít plnit svůj primární účel, aby začal propojovat grafiky a klienty, tak kromě plného katalogu schopných lidí, potřebujeme hlavně návštěvnost z řad koncových klientů a firem.

V tento okamžik tedy začínáme řešit často opomíjenou, ale o to důležitější část každého snažení – propagaci a marketing. Máme zatím Twitter, Facebook a tento blog. SEO necháváme prozatím stranou, protože mu nikdo z nás do hloubky nerozumí. Jelikož vše financujeme z vlastních kapes, tak jsou naše další možnosti značně omezené a o to musíme být snaživější a hlavně kreativnější. No, na kreativní marketingová řešení jistě brzy dojde, teď si ale pojďme povědět, jaké jsou vlastně způsoby propagace s nulovým rozpočtem.

Jako první nás napadlo, že bude dobré informovat širokou veřejnost, že vůbec existujeme, co nabízí náš katalog, jaké s ním máme plány. Začneme tedy dělat linkbuilding a brand building. Tedy chceme někde vzkaz místnímu truhláři, kam se má podívat, až bude potřebovat nové vizitky, nebo sdělit Petru Kellnerovi, že mu po koupi O2 jistě přijde vhod nový web! Ideální by tedy bylo udělat hezký animovaný banner a pověsit ho na homepage Seznamu, nebo třeba vložit leták do Nedělního Blesku. Tuhle možnost ale nemáme, takže se naše pozornost obrátila směrem k běžným webům, kam chodí sami grafici. Weby informující o grafice přece po našem webu bez váhání skočí, zvláště, když je slušně požádáme, nebo nabídneme sepsání profesionální tiskové zprávy. Ehm

Nejprve jsme oslovili kdysi slavný server Grafika.cz a dodnes bohužel marně čekáme na jakoukoliv jejich reakci. Jistě, mail se mohl kamsi zatoulat, ale osobní zkušenost s tímto serverem je stejná opakovaně. Kdo tento web zná, dávno ví, že je to jen přežívající dinosaurus, který zapomněl vymřít kdesi v dobách CRT monitorů.

Další mail putoval na adresu Designportalu. Tady by člověk čekal, že když je to „magazín o designu a grafice“, že o nás rád napíše. Že rád napíše o službě pro grafiky i klienty, která je navíc zcela zdarma a svého druhu jediná v našich končinách. Dostalo se nám obratem zdvořilé odmítnutí ve velmi strohém mailu, že se o nás možná v budoucnu zmíní ve zprávičkách.

Třetí  možnost, představit se na Webtrhu, se jeví jako celkem reálná, tady nás snad nezakážou. Kromě prostého představení projektu bychom rádi občas poskytli i radu začínajícím grafikům, nebo pomocnou ruku klientům, kteří grafiku na serveru poptávají, nebo kteří neví, jak správně vybrat vhodného grafického designéra pro svůj projekt. Prostě zde budeme působit skrze osvětu a budovat tak pozitivní obraz celé komunity profesionálních grafiků pod hlavičkou ChciGrafika.cz.

Pouhé tři pokusy a tím jsme během dne nečekaně vyčerpali všechny možnosti, jak jednoduše a levně dát vědět o své službě. Zkusili jsme se tedy zeptat samotných grafiků, kam si chodí pro rady, kde vzájemně diskutují, kde hledají třeba nové zakázky, ale bez jakékoliv odezvy. Vynechme teď weby cizojazyčné a konkrétně takový Dribbbble, kde hlášky typu „Wow, cool maaan!“objevující se jako hodnocení zaslaných návrhů, nepovažujeme za hodnotu, která by profíka měla někam dále posouvat.

Co z toho všeho vyplývá? Za prvé, že bez peněz se propagace dělá těžko a zdlouhavě. Za druhé, že je zde velký prostor pro kvalitní grafický magazín, portál věnovaný čistě grafickému designu, že je zde možná i místo pro diskusní prostor, kde by se místní profíci mohli radit, kde by mohli konfrontovat své znalosti a svá grafická díla.

Ano, sice tak zatím nemáme propagaci, ale místo toho jsme získali nápady na další služby věnované grafikům a všem lidem, kteří se o grafický design zajímají. Prostor pro to určitě je!

 

 

 

Share

3 thoughts on “Jak (ne)děláme marketing

  1. Antonín Pospíšil Post author

    Někde vzdáleně je fórum v plánu. Do té doby musíme vyřešit například, zda bude otevřené široké veřejnosti, nebo třeba jen přihlášeným profesionálům. No a pár dalších, neméně podstatných, věcí :-)

    Reply
  2. Pingback: Jak plánujeme dělat marketing | Blog ChciGrafika.cz

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>